Voor Werkende Ouders
  • Home
  • Wij zijn
  • Wij denken
    • Hoe kan het wel?
    • Denk mee
  • Staat van Gezinnen
  • Wat Ouders Willen Weten
  • Contact
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Wij zijn
  • Wij denken
    • Hoe kan het wel?
    • Denk mee
  • Staat van Gezinnen
  • Wat Ouders Willen Weten
  • Contact
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Voor Werkende Ouders

Met een klacht…

11-01-2017
Met een klacht…

Het kan zijn dat je ontevreden bent over je kinderopvang. Veel ouders vinden het in zo’n situatie lastig om hun zorgen te bespreken met de kinderopvang. Ze zijn bang dat het bespreken van kritiek of het indienen van een klacht gevolgen zal hebben voor de opvang van hun kind.

Met een klacht…

Ouders met een klacht kunnen deze het beste eerst bespreken met de verantwoordelijke persoon op de opvang. Wanneer jullie er samen niet uitkomen, is het raadzaam om de leidinggevende of de directie op de hoogte te stellen. Betreft het een klacht die mogelijk ook voor andere ouders relevant is, dan is het wellicht verstandig om ook de oudercommissie van de kinderopvang op de hoogte te stellen. De oudercommissie is echter geen klachtencommissie en kan de klacht niet behandelen. Wel kunnen zij naar aanleiding van de klacht kijken naar het beleid van de organisatie.

Mocht jullie klacht binnen de opvang niet naar tevredenheid worden afgehandeld, dan kan je gebruik maken van de externe klachtenprocedure. De Wet Versterking Positie Ouders bepaalt dat elke kinderopvang aangesloten moet zijn bij een onafhankelijke externe klachtencommissie.

Om een klacht extern in te dienen kan je terecht bij verschillende instanties. Wanneer de opvang is aangesloten bij de Brancheorganisatie Kinderopvang of de Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang dan kan je terecht bij de het Klachtenloket en bij de Geschillencommissie Kinderopvang. De commissie behandelt klachten over bijvoorbeeld sluitingsdagen en contractwijzigingen. Vergeet niet het contract met de opvang te controleren. Het contract bestaat uit de overeenkomst, de daarbij behorende algemene voorwaarden en het beschreven aanbod, bijvoorbeeld in de vorm van een informatieboekje.

Mediation

Indien ouders en opvang er samen niet uitkomen, kan ook mediation een oplossing bieden. Mediation is het gezamenlijk oplossen van een conflict, met hulp van een neutrale en vakbekwame conflictbemiddelaar. Het doel van mediation is het herstellen van de communicatie, zodat een oplossing kan worden gevonden waar beide partijen zich in kunnen vinden. Bij mediation is communicatie en participatie van zowel de ouders als de opvang erg belangrijk.

GerelateerdeArtikelen

Tips en trics voor Oudercommissies

Tips en trics voor Oudercommissies

29 april 2020

Wij helpen je graag door wat simpele tips en trics op een rijtje te zetten....

Beter geïnformeerde ouders

Beter geïnformeerde ouders

24 februari 2019

Vaak horen we van ouders en oudercommissies dat ze helemaal niet op de hoogte waren...

Workshop ‘Hoe doe je dat nou, werk en zorg verdelen?’

Workshop ‘Hoe doe je dat nou, werk en zorg verdelen?’

23 februari 2019

Maar al te vaak krijgen wij de vraag, Hoe doe je dat nou werk en...

Ouderzeggenschap

Ouderzeggenschap

31 maart 2018

Veel kinderopvangorganisaties vinden een goed functionerende OC heel erg prettig. In de praktijk blijkt het...

Volgend artikel
Tweede kamer stoelen

Langer vaderschapsverlof op de politieke agenda

Aanbevolen

software
Nieuws

Fout software VOG’s kinderopvang

6 juni 2025
oproep
Nieuws

Oproep: Ga door met wetgeving kinderopvang

4 juni 2025

  • Voor Werkende Ouders
  • Wij zijn
  • Wij denken
  • Wat Ouders Willen Weten
  • Contact
  • Privacy Policy
Rij mijt familie figuren

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Wij zijn
  • Wij denken
    • Hoe kan het wel?
    • Denk mee
  • Staat van Gezinnen
  • Wat Ouders Willen Weten
  • Contact