Voor Werkende Ouders
  • Home
  • Wij zijn
  • Wij denken
    • Hoe kan het wel?
    • Denk mee
  • Staat van Gezinnen
  • Wat Ouders Willen Weten
  • Contact
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Wij zijn
  • Wij denken
    • Hoe kan het wel?
    • Denk mee
  • Staat van Gezinnen
  • Wat Ouders Willen Weten
  • Contact
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Voor Werkende Ouders

Pedagogische kwaliteit gaat voor anderhalve meter!

20-04-2020
Pedagogische kwaliteit gaat voor anderhalve meter!

Hoe gaat de anderhalve meter economie eruit zien? Hoe gaat dat in de horeca? Minder stoelen, tafels eruit. Hoe gaat dat in winkels? Looproutes en stickers op de grond. Hoe ga je in een verpleeghuis of een hospice iemand verzorgen? Met een bezemsteel en een spons iemand wassen op anderhalve meter? We denken er allemaal druk over na.

Zo denken wij na over hoe dat moet in de kinderopvang en op scholen. Hoe ga je de billen van een dreumes afvegen op anderhalve meter afstand? Of die 15 weken oude baby een fles geven op anderhalve meter afstand? Of een lesje geven aan een 6-jarige die het verschil niet snapt tussen bos en boos? Of wat te denken van groep 7 en 8 die met elkaar voetballen in de pauze. Even wat energie eruit gooien nadat ze net 2 uur lang geconcentreerd hebben zitten werken. Of die pubers vragen afstand te houden, terwijl zij toch niet degene zijn die ziek zijn?

Emotionele veiligheid is basisdoel

Afstand houden in de kinderopvang en in het onderwijs is een illusie. Sterker nog, we moeten het niet willen. De anderhalve meter economie in de kinderopvang en het onderwijs is een bedreiging voor de pedagogische kwaliteit en veiligheid van onze kinderen.

Volgens de vier pedagogische basisdoelen van Riksen Walraven is emotionele veiligheid van cruciaal belang voor het welzijn en welbevinden van kinderen. De kwaliteit van de interactie tussen pedagogisch professional of leerkracht en een kind is het fundament voor een positieve ontwikkeling van het kind. Kinderen moeten zich gezien en gehoord voelen. Sterker nog: als je dit niet doet heeft dit negatieve gevolgen voor het kind op de lange termijn en daarmee zijn functioneren in de maatschappij.

Pedagogische kwaliteit moet boventoon voeren

Een band opbouwen en emotionele veiligheid bieden doe je niet op anderhalve meter afstand. Je kan niet vanaf anderhalve meter afstand het eten toeschuiven. Of zeggen tegen een huilend kind dat hij zelf maar zijn tranen moet drogen. Of; ‘Daar liggen de pleisters. Plak hem zelf maar even.’ Dat doe je door het kind op schoot te nemen als het verdrietig is. Dat doe je door een kind te begeleiden in zijn spel of te ondersteunen als het iets moeilijk vindt en dan een high five te geven als het is gelukt. Dat doe je met aandacht, naast elkaar.

Wij pleiten er dus voor dat afstand in de kinderopvang en het onderwijs nooit de boventoon mag voeren als alles weer opengaat. Het mag nooit ten kosten gaan van de pedagogische kwaliteit en het welbevinden van een kind.

Marjet Winsemius

Directeur Voor Werkende Ouders

Tags: pedagogische kwaliteit

GerelateerdeArtikelen

Sociale media

Sociale media en jongeren

2 juni 2025

Sociale media en jongeren was het onderwerp van het rondetafelgesprek op 28 mei 2025 in...

oplossingen voor gezinnen

Oplossingen voor gezinnen

2 september 2024

Wij dragen graag oplossingen voor gezinnen aan. We constateren in de Staat van het Gezin...

lessen

Lessen Blind voor mens en recht

7 maart 2024

Wat zijn de lessen van de kinderopvangtoeslagaffaire? Op 26 februari presenteerde de parlementaire enquetecommissie Fraude...

kinderopvanggids

Kinderopvanggids

29 januari 2024

Wij pleiten voor een kinderopvanggids. In het onderwijs is er een schoolgids, in de kinderopvang...

Volgend artikel

Scholen en kinderopvang weer open

Aanbevolen

software
Nieuws

Fout software VOG’s kinderopvang

6 juni 2025
oproep
Nieuws

Oproep: Ga door met wetgeving kinderopvang

4 juni 2025

  • Voor Werkende Ouders
  • Wij zijn
  • Wij denken
  • Wat Ouders Willen Weten
  • Contact
  • Privacy Policy
Rij mijt familie figuren

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Wij zijn
  • Wij denken
    • Hoe kan het wel?
    • Denk mee
  • Staat van Gezinnen
  • Wat Ouders Willen Weten
  • Contact